09.02.2015 12:27, Arhiv Aktualno

Simbolni pomen podob na zlatih kovancih – II. del; avtorica Irena Jarc

Objavljamo drugi del nekoliko drugačnega, simbolnega pogleda na kovance – tokrat zlatnikov iz sreije Gustav Klimt in njegove ženske – avtorice Irene Jarc, profesorice pedagogike, prevajalke in pisateljice.

Preberite tudi: Simbolni pomen podob na zlatih kovancih – I. del

KlimtVir: gustav-klimt.com

V sodobnem času se uvrščajo slike enega vodilnih predstavnikov dunajske secesije Gustav Klimta med najdražje na svetu in dosegajo največjo priljubljenost. Rodil se je v bližini Dunaja graverju zlata in je že v mladih letih zaznamoval dunajsko umetnost.

Negoval je tesen stik z naročniki svojih umetnin, še posebej z ženskami, večinoma iz krogov velike buržoazije. Z nekaterimi ga je povezoval globlji odnos. Njihovi portreti predstavljajo neizmerno vrednost. Leta 1903 je Klimt potoval po Italiji in se seznanil s srednjeveškimi zlatimi mozaiki, ki so ga navdahnili za nov pristop pri ustvarjanju. Pričela se je njegova tako imenovana zlata doba, ko so nastale najboljše slike.

V delih je združil zgodovino in secesijo. Osnovne teme na njegovih slikah se prepletajo s simbolično upodobitvijo izročil starega Egipta, ponekod tudi Japonske, dežele vzhajajočega sonca. Pogosto je upodobil stare simbole obnavljanja življenja, njegove večnosti in kozmologije. Egipčanski misteriji večnega rojevanja in obstoja Sonca, ki daje možnost življenja na Zemlji je upodobil v spirali mirabilis (zlata spirala). Pogosto jo je risal v ozadju motiva, na drevesu življenja. Znal je uprizoriti skoraj hipnotično delovanje neskončnosti, ki izhaja iz krožno oblikovanih, prepletajočih se vej. Znane podobe, ki so shranjene v muzejih ali zasebnih zbirkah, so zdaj dostopne tudi na zlatih kovancih.

Zlatnik JUDITH II (2014)

Klimt je uporabil zlato kot element oblikovanja tudi v sliki biblične Judith II. Lepa vdova Judith, se je neoborožena odpravila v vojni tabor asirijskega generala Holoferna in ga obglavila z njegovim lastnim mečem. S tem je rešila svoje ljudstvo Izrael.

Na kovancu ima nazaj nagnjen obraz z rahlo razprtimi čutnimi ustnicami. Izraža veliko mero intenzivnosti in zapeljevanja. Ramena prekriva nežna svila, prsi ostajajo nezakrite. Njena odločnost se meša s ponosom, eleganca z vzvišenostjo. Sodobna frizura je poudarjena z motivom debla drevesa v ozadju. Klimt je mojstrsko izrazil in poveličal žensko lepoto. Na levi strani vidimo zlato spiralo, ki predstavlja širjenje zavesti in neskončnost življenja. Nad njo je vtisnjena črka I. Na drugi strani kovanca je v kvadratu podoba Nuda Veritas, kjer golo lepotico z dolgimi lasmi, na obeh straneh obdajajo spiralne oblike, kar daje poudarek njeni ženstvenosti. Ogledalo, ki ga drži v desni roki, simbolizira umetnikovo brezkompromisno nagnjenje k resnici v ustvarjanju. Za opazovalca pa je sodobno vabilo k »spoznaj samega sebe«. Ogledalo kot mesec odseva svetlobo sonca. Svetloba predstavlja zavest, modrost in duhovno poglabljanje. Odgovori, ki jih postavimo duši, se zrcalijo v odsevu zrcala. Ta je simbol vesti, ustvarjalne energije, lepote, globine srca in duhovnega odzivanja. Cvetovi na desni strani predstavljajo proces regeneracije. So simbol čistosti, ljubezni in harmonije, ki vladajo v neokrnjeni naravi.



Zlatnik PRIČAKOVANJE (2013)

Slika je navdahnjena z vplivom egipčanske umetnosti. Naslikana je bila kot stenska dekoracija v domu družine bankirja Stoclet v Brüsslju. Palača ni dostopna obiskovalcem, vendar je skica razstavljena v Dunajskem Muzeju uporabne umetnosti. Sliko sestavljajo trije deli. Vsebina zlatega kovanca zajema del s podobo ženske, ki nosi do tal segajočo obleko, na kateri so narisani motivi piramid.

Iz kovanca zre čist obraz Egipčanke. Njeni lasje so črni, zelo gosti, močni in speti. Ogrlico na njenem vratu krasijo trikotni in krožni okraski. Zlato naglavno ruto dopolnjujejo majhni kvadrati, ki predstavljajo dele dežele. Z nje visijo zvončasti okrasi. Videti je, kot da se ženska nahaja v objemu boga Sonca, kar simbolizira ruta, ki se nežno ovija okoli njenih las. Vzdolž brade je položena odprta dlan. Motiv piramide je odtisnjen v obeskih, ki visijo s prstov. Piramide so bile od nekdaj simboli za vzdigovanje zemeljske ravni na nadzemeljsko, za obojestranski pogovor med ljudmi in bogovi in njihovo naklonjenost ljudem. Obenem so magični stroj, ki v svoji sredini regenerira specifično energijo in jo oddaja navzven. V njih so se za izbrance opravljali obredi posvetitve.
Ozadje obraza krasijo veje drevesa življenja. Zapestje dopolnjuje zapestnica, okrašena z dragimi kamni in motivom morskih valov. Na desni strani je tik ob njeni roki, okrašeni s spiralno oblikovanim nakitom, vgravirana črka L.

Na drugi strani kovanca, se v kvadratu nahaja slika drevesa življenja. Ljudje so od nekdaj iskali skrivnostni ključ, s katerim bi lahko odprli vrata vesolja, za razumevanje mističnih namenov stvarstva. V starih kulturah so ustvarili podobo drevesa življenja, ki predstavlja božanski načrt bivanja. Resničnost je tu videna kot celota, ki se je razdelila na delce. Predstavlja hologram vesolja, kjer je vsak delec povezan z vsemi drugimi in teži po ponovni združitvi v eno.
Obenem kaže na povezavo s predhodnim življenjem, smrtjo in ponovnim rojstvom. Na deblu in vejah, so upodobljena številna Horusova očesa. Kdor gleda na svet skozi Horusovo oko, vidi svetove za svetovi. Na kovancu je ta misel izražena v sokolu na desni strani, ki predstavlja Horusa. Podoba omenjene ptice, je pri starih Egipčanih predstavljala njegovo duhovno obličje. Obe sliki sta odraz večnega življenja.

Zlatnik ADELE BLOCH-BAUER (2012)

Kovanec s portretom Adele Bloch-Bauer (Goldene Adele) predstavlja najpomembnejše delo. Njena družina je bila del dunajske visoke buržoazije in dostopna za novosti v kulturi. Portret je naročil njen mož in je bil mišljen kot darilo njenim staršem. Bila je ena od bolj znanih žensk ob prelomu stoletja in je neomajno podpirala Klimta. O njunem odnosu se je veliko špekuliralo, vendar ni bilo nobenih dokazov o ljubimkanju. Umetnik je portret ustvarjal štiri leta. Na oljno sliko je nanesel številne sloje zlata in srebra v lističih, vendar slike nikoli ni popolnoma dokončal. Uvrščajo jo med najdražje slike na svetu.

Adele Bloch-Bauer je upodobljena z visoko spetimi lasmi, rahlo priprtimi ustnicami in pogledom usmerjenim v daljavo. Nosi obleko z globokim dekoltejem in razgaljenimi rameni. V ozadju so vidni številni krogi. Krog je prva vidna, fizična oblika in predstavlja popolnost, celotnost in izpolnitev. Simbolizira kozmični dež, ki je zlato obarvan. Podobi daje občutek ljubezni, sreče in upanja. Velika spirala na levi strani, je simbol energije, ki se pretaka od znotraj navzven. Na spirale pogosto naletimo tudi v naravi, krasijo recimo polževo hišo ali dajejo rastlinam edinstveno obliko. Stara ljudstva so spiralo upodabljala kot simbol sonca, kasneje tudi za koledar. V vseh kasnejših kulturah so z njo krasili svetišča, palače in grobove. Predstavljala je stvarjenje, fizično, ki se zliva z duhovnim, razvoj, napredek, cikličnost obnavljanja življenja in ravnotežje. Obenem pa tudi človekovo hrepenenje, da pride v dotik s kozmičnimi silami, ki bi mu omogočile višje znanje. Nahaja se tudi v zavojih vijačnice DNK. Na kovancu je ob spirali vtisnjena črka K.

Umetnik je pogosto risal kvadrate. Na kovancu je v kvadratu upodobljen umetnikov avtoportret. Kvadrat simbolizira zemljo, red, stabilnost, pragmatičnost, prizemljitev. Obenem pa je materializacija bogatih podob notranjosti, prenesenih v zunanjost, oziroma projekcija notranjosti v omejen okvir materialnosti.