Zlatniki, srebrniki in medalje – strokovno pojasnilo
Prof. dr. Marko Stabej in prof. dr. Igor Saksida iz Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani sta za trgovanje s plemenitimi kovinami v slovenskem prostoru napisala strokovno mnenje o pravilni uporabi izrazov: zlati kovanec, srebrni kovanec, zlatnik, srebrnik in medalja.
Naložbeniki pri nekaterih trgovcih v Sloveniji kupujejo za naložbe poleg naložbenih kovancev tudi medalje, in sicer zato, ker ne prejmejo strokovnega svetovanja o primerni izbiri dolgoročne naložbe. Za naložbe se prodajajo srebrne medalje pod pretvezo, da gre za naložbene kovance oziroma srebrnike.
Priporočamo, da se naložbeniki pred nakupom plemenitih kovin, posebno srebra, informirajo, koliko pravzaprav preplačajo borzno vrednost srebra. Opažamo namreč, da so nekateri o ceni informirani šele, ko svojo naložbo želijo prodati.
Nekdo od trgovcev je na spletni strani celo zapisal: »Zlati kovanci so zbirateljski predmeti, kot naložbena vrednost pa so neuporabni.« Očitno gre za nekompetentnega prodajalca in
nepoznavalca svetovnega trgovanja s plemenitimi kovinami.
Za primerjavo naj navedem, da v naši družbi naložbenikom priporočamo nakup najbolj prodajanih zlatih kovancev v Evropi, Dunajski filharmonik, mase 31,1035g (1 trojaška unča), čistine zlata 999,9/1000. Naložbenik bi za kilogram teh kovancev danes (borzna cena za 1g čistega zlata ob 13.00 uri je EUR 23,16) plačal EUR 23.936,00. Zlate palice mase 1g v naši družbi za razliko od nekaterih slovenskih trgovcev ne priporočamo. Potrošnik, naložbenik danes za nakup 1000 g zlata v gramskih palicah plača EUR 37.000,00, kar predstavlja 60 odstotkov nad borzno ceno in je po našem mnenju veliko preveč. Med trgovci, ki smo vezani na državne kovnice, akreditirane pri londonski borzi plemenitih kovin, velja, da naj naložbenik pri naložbi v zlato ne plača več kot 6 odstotkov pribitka na veljavno borzno ceno. To pomeni, da je nakup kovancev bolj smiseln od nakupa zlatih palic mase 1g, ki so po našem mnenju primerne za darilo. Navedba trgovca, da so kovanci neuporabni za naložbo, torej zavaja potrošnike.
Odločitev o smiselnosti take naložbe prepuščam naložbeniku.
Irena Moro